Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

Ψαροντούφεκο με βαρκάρη!

Με δύο ροφούς και δύο βαρκάρηδες...

Πόσοι ψαροκηνυγοί έχουν βρεθεί στην δυσάρεστη θέση να θέλουν να ανεβούν στο σκάφος τους και αυτό να είναι αγκυροβολημένο από μερικές δεκάδες μέτρα μέχρι μερικούς κάβους πιο πίσω? Σχεδόν όλοι!
Οι λόγοι που μπορούν να οδηγήσουν σε αυτή την επιθυμία είναι πολλοί, ενδεικτικά σας αναφέρω κάποιους από αυτούς που προσωπικά με έκαναν να βρεθώ σε παρόμοια κατάσταση.. Έχω ψαρέψει ένα νεκρό κομμάτι βυθού χωρίς ίχνος ψαριού και δεν θέλω με τίποτα να το δω άλλη μία φορά. Ένα βράχωμα την στιγμή που πρέπει να αρχίσω την επιστροφή αλλιώς κινδυνεύω να με πιάσουν για νυχτερινό! Μία αδιαθεσία, μία αδυναμία εξίσωσης, ένας τραυματισμός, ένα ξαφνικό γύρισμα του καιρού, ένα τρίτο όπλο που χρειάζομαι. Όλα αυτά εννοείται ποτέ μόλις πέσουμε στην θάλασσα, ποτέ όταν είμαστε δίπλα στο σκάφος αλλά όταν έχουμε απομακρυνθεί το μέγιστο από αυτό. Α ρε Μέρφυ, πάλι δικαιώθηκες!
Η λύση είναι μία, ψάρεμα με άτομο στο σκάφος. Τα πλεονεκτήματα του ψαρέματος με βαρκάρη είναι πάρα πολλά και σας παραθέτω τα σημαντικότερα κατά την δική μου άποψη:
• Εάν έχουμε ψαρέψει ένα νεκρό κομμάτι βυθού αποφεύγουμε να το δούμε στην επιστροφή άλλη μία φορά.
• Αυξάνουμε τις πιθανότητες για μία καλή ψαριά αφού τον χρόνο που κερδίζουμε από την επιστροφή τον χρησιμοποιούμε για να ψαρέψουμε ένα νέο κομμάτι βυθού.
• Γλιτώνουμε το κουβάλημα του πλωτήρα (συμπεριλαμβανομένου και των ψαριών), αφού ψαρεύοντας με το σκάφος συνεχώς δίπλα μας, είναι σαν να τραβάμε έναν υπερπλωτήρα με όσα όπλα και ανταλλακτικά θέλουμε!
• Κάνουμε εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας από την ταλαιπωρία του ρίξε-σήκωσε άγκυρα, ιδιαίτερα αν αλλάζουμε πολλούς τόπους σε ένα ψάρεμα.
• Εάν ο καιρός ξαφνικά χαλάσει (πχ ένα μπουρίνι) μπορούμε να ανεβούμε άμεσα στο σκάφος και να φύγουμε χωρίς άγχος.
• Εάν προκύψει μία αδιαθεσία ή ένας τραυματισμός επιβιβαζόμαστε άμεσα στο σκάφος χωρίς να θέσουμε τον εαυτό μας σε περαιτέρω κίνδυνο.
• Η ψυχολογία μας δεν επηρεάζεται από αρνητικές σκέψεις του τύπου: Θα προλάβω να γυρίσω πριν νυχτώσει;… Έχω αγκυροβολήσει καλά;… Χαλάει ο καιρός…. Έχω αργήσει και με περιμένουν…
• Δεν κολυμπάμε ποτέ κόντρα στον καιρό!
• Έχουμε έναν επιπλέον άνθρωπο μαζί μας να μοιραστούμε όμορφες στιγμές, εικόνες και συναισθήματα.. Το γέλιο, ένα αστείο, μία φωτογραφία είναι αυτά που θα δώσουν το κάτι παραπάνω σε μία απλή μας εξόρμηση.. 

Έστω λοιπόν ότι αποφασίσαμε να πάμε για ψάρεμα και βρέθηκε και ένας πρόθυμος φίλος για να εκτελέσει χρέη βαρκάρη. Πώς πρέπει να λειτουργήσει ο φίλος μας στην προκειμένη περίπτωση ώστε να μας διευκολύνει στο ψάρεμα μας και τι πρέπει να κάνει για να αισθανόμαστε ασφαλής και σίγουροι μέσα στο νερό;
Θεωρώ δεδομένο όταν λέμε ότι πάμε για ψαροντούφεκο με βαρκάρη δεν εννοούμε πως απλά μας ρίχνει στην θάλασσα και έρχεται και μας μαζεύει σε 4-5 ώρες !! ούτε πως πετάγεται, όσο εμείς ψαρεύουμε, στην μεσοπέλαγη 1 μίλι πιο ανοιχτά από εμάς για τσαπαρί. Είναι ξεκάθαρο πως ο ρόλος του είναι να μας παρακολουθεί συνεχώς και να είναι σε ετοιμότητα να έρθει κοντά μας όποτε χρειαστεί. Αφού λοιπόν ισχύουν τα παραπάνω τότε λειτουργούμε ως εξής:
Στην περίπτωση που το σκάφος είναι μικρό και ελαφρύ τότε μιλάμε για την ιδανική περίπτωση. Ο βαρκάρης κάνοντας χρήση των κουπιών βρίσκεται πίσω μας και μας ακολουθεί σε συγκεκριμένη απόσταση από εμάς, ούτε πολύ μεγάλη αλλά ούτε και ακριβώς δίπλα μας. Μία απόσταση 6-8 μέτρων πιστεύω είναι και αρκετά βολική και ασφαλής. Φροντίζει να μην δημιουργεί θόρυβο με τα κουπιά, να μην μας προσπερνάει και να έχει εύκολη και γρήγορη πρόσβαση σε ότι μπορεί να του ζητήσουμε, όπως ένα όπλο, ένα φακό, λίγο νερό ή οτιδήποτε άλλο. Ενημερώνουμε πάντα πριν και μετά την βουτιά μας τον βαρκάρη μας, για τις συνθήκες του βυθού, την κίνηση των ψαριών, το πλάνο της βουτιάς. Αν είναι αρκετά φιλότιμος χρεώνεται και την τάξη πάνω στο σκάφος ( Όταν ψαρεύω χωρίς βαρκάρη το σκάφος μου μοιάζει σαν βομβαρδισμένο!).
Στην άλλη περίπτωση, που το σκάφος είναι μεγαλύτερο άρα και πολύ δυσκολότερο έως αδύνατο να κινηθεί με κουπιά τότε την θέση αυτών παίρνει η μικρή βοηθητική. Καλύτερες συνθήκες για τον βαρκάρη και χειρότερες για εμάς αφού δεν μπορούμε να ψαρέψουμε ούτε με τον θόρυβο, ούτε με τις αναθυμιάσεις της εξωλέμβιας. Οπότε η απόσταση μας από το σκάφος μεγαλώνει και καθιστά τον φίλο μας να είναι αρκετά πιο παρατηρητικός και ξαγρυπνημένος προκειμένου να έρθει αμέσως κοντά μας όταν του κάνουμε κάποιο νόημα. Εάν τώρα δεν έχετε βοηθητική μηχανή ή έχετε αλλά δεν θέλετε (λόγω οικονομικής κρίσης) να δουλεύει, τότε η μηχανή του σκάφους παραμένει σβηστή και αυτό κινείται με το ρέμα. Όταν χρειαστεί βάζει μπρος την μηχανή και νατος πάλι δίπλα μας. Βέβαια όσο μεγαλώνουν τα μέτρα του σκάφους και οι ίπποι της εξωλέμβιας τόσο αυτό γίνεται πιο δύσχρηστο για ένα τέτοιου είδους ψάρεμα. Ακόμα όμως και στην περίπτωση του πολύ μεγάλου σκάφους η παρουσία ενός ατόμου μέσα σε αυτό -ακόμα και αν δεν εκτελεί χρέη βαρκάρη- κρίνεται από πολύτιμη έως και απαραίτητη. Ενδεικτικά σας αναφέρω την ανασφάλεια που θα νιώθατε εάν ψαρεύετε σε μία μεσοπέλαγη ξέρα και δεν βρισκόταν κανένας στο αγκυροβολημένο σκάφος σας. Σίγουρα όλοι σας έχετε ακούσει ιστορίες που ενώ ξεκίνησαν σαν κυνήγι ψαριών εξελίχθηκαν σε κυνήγι φουσκωτών!

Μην ξεχνάτε:
- Ο βαρκάρης σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά το ζευγάρι! Αναμφισβήτητα μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμος αλλά μόνο από την επιφάνεια της θάλασσας και πάνω! Όταν βουτάμε δεν μας βλέπει, δεν μπορεί να επέμβει αν μας συμβεί κάτι στον βυθό. Στην ανεπιθύμητη περίπτωση λοιπόν που βουτάτε μόνο με βαρκάρη, χωρίς ζευγάρι στην θάλασσα, φροντίστε τουλάχιστον τα μέτρα ασφαλείας να είναι τα ίδια σαν να ψαρεύετε μόνοι σας!
- Πρέπει να υπάρχει ένας κοινά αποδεκτός κώδικας επικοινωνίας μεταξύ βαρκάρη και ψαροντουφεκά. Όταν για παράδειγμα βγάζετε το χέρι από την θάλασσσα κουνώντας το δεξιά-αριστερά αυτός να έρχεται να βλέπει τι χρειάζεστε και όχι αντί αυτού να ανταποδίδει τον χαιρετισμό!
- Εάν η θάλασσα δεν φανεί γενναιόδωρη σε εμάς τότε σίγουρα γι’αυτό δεν φταίει ο βαρκάρης. Δεν ξεστομίζουμε ποτέ εκφράσεις του στυλ ‘‘Παλιογρουσούζη, δεν σε ξαναπαίρνω μαζί μου’’ , ‘‘Τι κατσικοπόδαρος που είσαι βρε αδερφέ;’’, ‘‘Τι κοιτάς ρε γκαντέμη;’’ γιατί το πιθανότερο είναι να μας παρατήσει σύξυλους και εμείς να βγαίνουμε μεσοπέλαγα για θαλάσσιο ωτοστόπ!
- Ο βαρκάρης σπαταλάει τις ίδιες ώρες με εμάς κάτω από καυτό ήλιο ή σε τσουχτερό κρύο και αγωνιά κάθε φορά μέχρι να βγούμε στην επιφάνεια, αποζημιώστε τον ανάλογα λοιπόν χωρίς τσιγγουνιές και εγωισμούς.
- Όταν επικρατεί άπνοια η παρατηρητικότητα του βαρκάρη μπορεί να μας ανταμείψει με τον εντοπισμό κάποιου κοπαδιού πελαγίσιων, που με τέτοιες καιρικές συνθήκες γίνονται εύκολα ορατά όταν κολυμπούν στην επιφάνεια της θάλασσας ή όταν πηδάνε πάνω από αυτήν κυνηγώντας άλλα μικρόψαρα.
Δώστε την ευκαιρία σε έναν άνθρωπο να απολαύσει, με διαφορετικό τρόπο από τον δικό σας, την μαγεία της θάλασσας, να χαλαρώσει, να έρθει σε επαφή με την φύση, να ξεφύγει για λίγο από το άγχος και τα προβλήματα του, να χαρεί μέσα από τις δικές σας επιτυχίες…
Καλές αναδύσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου